Företagen behöver vår uppmärksamhet

Fredrik Hallberg har skrivit en väldigt intressant uppsats som han kallar ”Open Source Marketing, En explorativ studie av Internetkommunikationens påverkan på affärslogiken och marknadskommunikationen.” där skriver han i sin inledning: Vår uppmärksamhet har blivit en strategisk resurs. Dagens konkurrens handlar mer om ”share of mind” än om ”share of market”. Den nya ekonomin baseras inte på information, den baseras på uppmärksamhet. Den viktigaste produkten är inte längre någonting som företagen erbjuder konsumenterna. Det är någonting som konsumenterna erbjuder företagen.[…] Tidigare var bristen av produkter det ekonomiska problemet. Idag är det bristen av behov. Vi är numera ett samhälle i behov av ett behov och om du vill sälja produkter är du beroende av att någon erbjuder dig sin uppmärksamhet. I en överflödsekonomi är dock uppmärksamheten en bristvara.”

Av någon anledning så kommer jag att tänka på filmen Fight Club. Där finns det många sköna citat och jag vill citera tre av dem:
”You’re not your job.
You’re not how much money you have in the bank.
You’re not the car you drive. You’re not the contents of your wallet.
You’re not your fucking khakis. You’re the all-singing, all-dancing crap of the world.”

”Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need.”

”We’re the middle children of history…. no purpose or place.
We have no Great War, no Great Depression.
Our great war is a spiritual war.
Our great depression is our lives”

Om det Hallberg säger stämmer så sitter vi människor på väldigt mycket makt som vi inte är medvetna om. Skulle vårat behov av mänskligt värme och förståelse bli större och mer uttalat så skulle företagen hitta saker som skulle tillfredställa det behovet. Skulle vårat behov vara att bara köpa miljövänliga produkter från närområdet så skulle vi få det. Så tror jag egentligen att det alltid har varit men det är något med alla reklam och all mediainformation som gör att vi vill ha skit vi inte behöver och det är sant som Brad Pitts rollkaraktär säger i Fight club att vår tids stora depression är våra liv. Frågan om vad som är meningen med livet ter sig allt svårare när alla behov kan tillfredställas. Vi sitter mer stilla idag än vad vi någonsin gjort tidigare. Vi kan få tag på god farlig mat och vi får allt serverat till oss för att det finns företag som kan ge den servicen. Det egentligen i grund och botten en slags solidarisk, vänlig tanke att vilja hjälpa folk ta del av det goda av livet. Problemet att vi någonstans på vägen blev så smarta att vi kommit på att vi kan manipulera åsikter och behov genom reklam, produktplaceringar och ett aldrig sinande behov pengar. Förebilderna är allt det fina och allt det vackra och det är en omöjlighet att någon skulle vara nöjd med det man har för det finns tusen olika flöden som säger annat.

Som tur är kan vi när vi vill säga nej till det vi inte önskar och välja våra behov. Vi måste bara börja bli medvetna om att vi inte alltid gör medvetna och väl avvägda val.

 


 

2 kommentarer

  1. Fredrik Hallberg

    Hej Mathias!

    Tack för citatet ovan. Håller helt med. Om ekonomins hjul skall hållas i rullning är det centralt att marknadsförare och reklammakare kan skapa en känsla av otillräcklighet. Du som konsument är inte värd något om du inte äger/köper/har vår produkt. Mjukare sagt kan vi också säga att genom att bära/äga/köpa/ha vår produkt erhåller du den markering/etikett som gör att du tillhör en speciell grupp och samtidigt kan positionera dig från övriga. Hade vi inte haft denna centrala drivkraft i ekonomin hade aldrig H&M kunnat sälja slut på en kollektion som är utformad av två personer som sedan tidigare var mer eller mindre helt okända: Vilken kvinna har idag inte övervägt att köpa ett plagg på H&M från Victor och Rolf? Fight club är btw helt suverän.

    Mvh
    Fredrik

  2. Mathias

    Hej Fredrik!

    Kul att se dig här och jag passar på och att tacka för en intressant uppsats och att du tar dig tid att ge en kommentar.
    Det uppskattas.
    Det är intressant det här med att konsumenten lockas att vara något genom att äga en produkt. Det är stora underskattade krafter som dras igång när det gäller människans behov av att tillhöra en grupp och kunna positionera sig gentemot andra.
    Det är onekligen väldigt intressant det du tar upp om H&M.
    Undra vart vi människor är påväg?

Alla kommentarer uppskattas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Känslan.se

Tema av Anders NorenUpp ↑